HET VOEDINGSCENTRUM

Er is meer dan vlees

UITDAGING

Nederlanders eten graag, vaak en veel vlees. Vooral mannen staan bekend om hun liefde voor vlees. Te veel is echter niet goed voor de gezondheid en slecht voor het milieu. Het Voedingscentrum vroeg ons een campagne te maken om de ‘mannen man’ hiervan bewust te maken en hem alternatieven aan te bieden.

OPLOSSING

Met onze campagne wilden we enerzijds laten zien dat ook ‘echte mannen’ kunnen kiezen voor minder vlees en anderzijds wilden we de aandacht vestigen op lekkere alternatieven zoals noten en peulvruchten.
Een fotoshoot van mooie mannen in stoere t-shirts met een grappige boodschap bepaalden het beeld. De inzet van een grote groep influencers op YouTube en social media deden de rest. Binnen no-time pikten de media het op en werd in de bladen en op televisie gediscussieerd over de vraag of je de man ‘zijn vlees mocht afpakken’.
De campagne werd ondersteund door op de site van het Voedingscentrum met heldere informatie te wijzen op de risico’s van te vaak vlees eten en het bieden van lekkere recepten zonder vlees. Bij de Endeavour Group vonden we de boodschap zó belangrijk dat we meteen Meatless Monday hebben ingevoerd.

UITDAGING

Nederlanders eten graag, vaak en veel vlees. Vooral mannen staan bekend om hun liefde voor vlees. Te veel vlees eten is echter niet goed voor de gezondheid en slecht voor het milieu. Het Voedingscentrum vroeg ons een campagne te maken om de ‘echte man’ hiervan bewust te maken en hem alternatieven aan te bieden.

OPLOSSING

De campagne Er is Meer dan Vlees laat stoere, knappe en hippe mannen zien in t-shirts met daarop grappige teksten die refereren naar de alternatieve vleesvervangers als ei, tofu, noten en peulvruchten. De begeleidende teksten wijzen op de risico’s van te vaak vlees eten en verwijzen naar de website met lekkere recepten zonder vlees. Een brede inzet van beeld en boodschap, zowel online als offline in abri’s, zorgden voor veel aandacht onder het Nederlandse publiek.

1 campagne, 5 speciaal ontworpen t-shirts en héél veel media-aandacht door de inzet van 20 influencers en het gebruik van zowel on- en offline marketingtools.
Het resultaat was een bereik van ruim 5 miljoen views een een pr-waarde van meer dan een miljoen! De boodschap was duidelijk: Er is meer dan vlees. Zo duidelijk dat zelfs het altijd kritische GeenStijl concludeerde: “Misschien hebben ze gewoon een punt.”